Terug naar Startpagina
Strandschilders 1900-2000
M t/m Z
Marinus van der Maarel
Jan Mankes
Johan van Mastenbroek
Oskar Matthes
Han van Meegeren
Ronnie Meerts
P. Meinardus
Ber Mengels
Maarten Meuldijk
Louis Meys
John Michaux
Rein Miedema
Willem Minderman
Evert Moll
Henk Munnik
Gerhard Munthe
C.C. van Niekerk
Dirk Hidde Nijland
Cor Noltee
Gerrit Nooij
Onbekend
Tames Oud
Willem Paerels
Gerard Jan Palthe
Piet Polderman
Hendrik Raab
Heinrich Rasch
Charles P. Reiffel
Paul Renard
Eugene Rensburg
Dirk van Rijn
Jacob Ritsema
Hubert Ritzenhofen
John Sargent
Johan Scherrewitz
Pieter Schipperus
Jules Schmalzigaug
Schoolplaten
Anthonie Schotel
Chris Schut
Henri Seghers
Ludovicus en Adrianus Simons
Willy Sluiter
Frans Smeers
Hobbe Smith
Chris Soer
Leonid Sologoub
Andreas Sommer
Georg Sommer
Louis Soonius
Peter Sterkenburg
Jacob Taanman
Ab Toetenel
Victor J. Trip
Hendrick Vader
Ben Viegers
Jaap Visser
Johanna Vreede-Mulder
Martin Waning
Arie Wassenburg
Bertram Weihs
Gerard Wensma
Arie Westmaas
Hein Wilzen
Philip Zilcken
Adrianus Zwart
Willem de Zwart
400 jaar Strandschilders
op Scheveningen
1600-1700
1700-1800
1800-1900 A t/m L
1800-1900 M t/m Z
1900-2000 A t/m L
1900-2000 M t/m Z
2000-heden
Muurschilderingen
Scheveningen op keramiek 1
Scheveningen op keramiek 2
Herdenkingspenningen
Panorama's
Algemeen
Scheveningen toen en nu
Huifkarren op Scheveningen
Zeeslagen bij Scheveningen
Het kanon van Scheveningen
Waarzegster op Scheveningen
Boeken over Scheveningen
Links
Over de Website
Contact
   

Heinrich Rasch (1840-1913)
Heinrich Rasch behoorde tot de Duitse schilders die vanaf omstreeks 1870 's zomers naar de Nederlandse kust trokken om het vissersleven te schilderen. De van origine Deense Rasch leerde het vak bij Hans Gude en Arthur von Ramberg in München. Daarna had hij zijn eigen atelier in deze stad. Het strand met het levendige komen en gaan van de bomschuiten vormde voor de schilder een voortdurende bron van inspiratie. Toen het idee post vatte dat baden in zee heilzaam was voor de gezondheid en Scheveningen geliefd werd als kuuroord en badplaats, schilderde hij ook het mondaine strand van Scheveningen. In zijn vlotte penseelstreek toont Rasch zich een impressionist. De koele kleuren van zijn palet en de hier en daar nauwkeurige tekening verwijzen naar zijn Scandinavische achtergrond. (Bron: Simonis&Buunk, Ede)
Op het strand van Scheveningen, 1891 met op de achtergrond het bruin gekleurde gebouw van Hotel Oranje. (Klik voor een groter formaat op de afbeelding). (Coll. Simonis&Buunk, Ede)
Vissersvrouwen op het strand. (Coll. Artnet.com)
Wachtende vissersvrouwen. (Coll. Hargesheimer & Güther Kunstauktionen, Düsseldorf)
De aankomst van de vangst, 1905. (Coll. Christies.com)
Links: Vissersvolk op het strand van Scheveningen, 1910 en rechts: Roddelende vissersvrouwen. Links en rechts (Bron: Artsalesindex.artinfo.com)
 
Bronnen:
Op het strand van Scheveningen
Vissersvrouwen op het strand
Wachtende vissersvrouwen
De aankomst van de vangst
Vissersvolk op het strand van Scheveningen
Roddelende vissersvrouwen