Terug naar Startpagina
Strandschilders 1900-2000
A t/m L
Affiches
Max Alandt
Paul Arntzenius
Theodorus Arts
Oswald d'Aumérie
Frans Bakker
Hans von Bartels
Marius Bauer
Max Beckmann
Jurrien Marinus Beek
Jacoba van Beest
Jos van den Berg
Willem van den Berg
Herman Berserik
Gustave Bettinger
Wim Beuning
Hessel de Boer
Kees van Bohemen
Hans Bohrdt
Cees Bolding
Annie Borst Pauwels
Piet van Boxel
Agnes van den Brandeler
Jean 'Louis' Bron
Robert Browne
Ada Buitelaar
Wilhelmina Carbin-Gips
Henri Cassiers
Adriaan J. Cornelis
Jenny Dalenoord
Heinrich Deiters
Henk Dekker
Gerard Delfgaauw
Willem Jans Dijk
Christoffel Dijkman
Paulus Dom
Willem Dupont
Borgert van Ettinger
Ria Exel
Geoffrey Fletcher
Tavík Frantisek Simon
Abraham Fresco
Johann Gerstenhauer
Leo Gestel
Leo Grijseels
Philipp German Grobe
Erwin Carl Wilhelm Günther
Albert Pieter Hahn
Georg Hambüchen
Jan den Heijer
Frans Helfferich
J. den Heyer
Frans Hollaardt
Frida Holleman
Nancy Anna Hoogewerff
Hendrikus Horrix
Eduard Houbolt
Johan Herman Isings
Isaac Israëls
Henricus Jansen
Gerrit van Jeveren
Johan de Jonge
Johan de Jonge 2
Hens de Jong
Nico Jungmann
Wassily Kandinsky
Harm Kamerlingh Onnes
Charles Kemper
Dick Ket
Cor Keus
Ad Kikkert
Frank Killegrew
Aris Knikker
Willem van Konijnenburg
Cornelis Koppenol
Joop Kropff
Johan de Kruijf
Johan Dionysius Looyen
400 jaar Strandschilders
op Scheveningen
1600-1700
1700-1800
1800-1900 A t/m L
1800-1900 M t/m Z
1900-2000 A t/m L
1900-2000 M t/m Z
2000-heden
Muurschilderingen
Scheveningen op keramiek 1
Scheveningen op keramiek 2
Panorama's
Algemeen
Scheveningen toen en nu
Huifkarren op Scheveningen
Zeeslagen bij Scheveningen
Het kanon van Scheveningen
Boeken over Scheveningen
Links
Over de Website
Contact
   

Hermanus 'Herman' Berserik (1921-2002)
Herman Berserik behoort tot de Haagse Realisten. Zijn opleiding kreeg hij aan de Haagse academie 1939-1944, onder meer van Rein Drayer. In een daaropvolgende reis naar Parijs raakte hij sterk onder de indruk van de Franse kubisten en de École de Paris, wat tot uiting kwam in de manier waarop hij daarna in zijn stillevens realisme en kubisme combineerde. Het leidde tot aansluiting bij de schildersgroepen Vrij Beelden, Verve (1951-1957), waar ook Jan van Heel en Theo Bitter deel van uitmaakten, en De Realisten (1951-1960). Eind jaren vijftig ontstond de definitieve Berserik-stijl: de werkelijkheid van alledag, bevreemdend of humoristisch weergegeven. Naast stillevens maakte hij ook landschappen, interieurs, figuren en stadsgezichten. Berserik ontwierp ook decors en kostuums voor toneel en boekomslagen voor de Salamander pocketserie. Musea: o.a. Haags Gemeentemuseum en Centraal Museum in Utrecht. (Bron tekst: Simonis&Buunk, Ede)
Scheveningen, 1953. (Coll. Stedelijk.nl).
Scheveningen, 1954. (Coll. Simonis&Buunk, Ede)
Haven ingang. (Bron: Catawiki.nl)
 
Bronnen:
Hermanus 'Herman' Berserik
Scheveningen, 1953
Scheveningen, 1954
Haven ingang