Terug naar Startpagina
Strandschilders 1800-1900
M t/m Z
Jean Baptiste Madou
Willem Mandemaker
W.C. Margadant
Jacob Maris
Willem Maris
Anton Mauve
Walter William May
Wilhelm Mayer-Rhodius
Johan Meijer
Hendrik W. Mesdag
Johannes Mesker
Roelof van der Meulen
Carl Wilhelm Mieling
Jozef Moerenhout
Hugo Mühlig
Wilhelmus Muller
Auguste Henri Musin
Willem Nakken
Johannes Albert Neuhuys
Emil Neumann
Anton Nolthenius de Man
Wijnand Nuyen
Onbekend
Witzel Opdenhoff
Georgius van Os
Pieter van Os
Nicolaas Penning
Jan Willem Pieneman
Evert Pieters
Edouard Pingret
Ary Pleysier
Prenten van Scheveningen
Robert Pritchett
Roelof Raar
Charles Rochussen
Willem Roelofs
Nicolaas Roosenboom
Pieter Roosing
Philip Sadée
H. vd Sande Bakhuyzen
Andreas Schelfhout
Gerrit Scheurleer
Petrus Schiedges jr.
Petrus Schiedges sr.
Gustav Schönleber
Johannes Schotel
Leonardus Schweickhardt
Willem van Senus
Ferdinand Carl Sierig
Dirk Sluyter
Jan Smits
George Stanfield
Alfred Stannard
Alfred Stevens
Jan Striening
John Syer
Abraham Teerlink
Jan Baptist Tetar van Elven
Willem Tholen
Hans Thoma
Willem Troost
Arnoldus Cornelis Verhees
Petrus Vertin
Elchanon Verveer
Mauritz Verveer
Salomon Verveer
Reinier Vinkeles
Willem Wagner
Johannes Walter
James Webb
Hendrik Weissenbruch
Adrianus Wilbers
400 jaar Strandschilders
op Scheveningen
1600-1700
1700-1800
1800-1900 A t/m L
1800-1900 M t/m Z
1900-2000 A t/m L
1900-2000 M t/m Z
2000-heden
Muurschilderingen
Scheveningen op keramiek 1
Scheveningen op keramiek 2
Herdenkingspenningen
Panorama's
Algemeen
Scheveningen toen en nu
Huifkarren op Scheveningen
Zeeslagen bij Scheveningen
Het kanon van Scheveningen
Waarzegster op Scheveningen
Boeken over Scheveningen
Links
Over de Website
Contact
 
Wilt u op de hoogte blijven , laat dan hier uw e-mail adres achter.
Uw e-mail adres wordt alleen maar gebruikt om U op de hoogte te stellen van nieuws over plannen voor de herdenking
Mailinglijst
Aanmelden
Afmelden

Vul uw e-mail adres in:


   

Schilders van het strand van Scheveningen in de 19e Eeuw (1800-1900) M t/m Z
Na de terugkomst van Oranje en het herstel van de onafhankelijkheid van Nederland begonde economie weer te bloeien in Scheveningen. In de loop van de 19e eeuw hebben tientallen schilders het strand van Scheveningen in beeld gebracht. Blijkbaar was er veel belangstelling voor zee- en strandlandschappen.
Bomschuit met sleeppaarden op het strand van Scheveningen. Anton Mauve (1838-1888) schilderde diverse malen het strand met paarden die rusten na het verslepen van een bomschuit. Vincent van Gogh schreef in 1882 over zo'n schilderij aan zijn broer Theo: Die knollen, die arme gehavende knollen, zwart, wit, bruin; zij staan daar geduldig, onderworpen, bereid, geresigneerd stil. Ze moeten straks de zware schuit nog laatste eindje sleepen, de karwei is haast gedaan. Eventjes stilstaan. Ze hijgen, zijn bezweet, maar ze murmureeren niet, ze protesteeren niet, ze klagen niet, over niets. Daar zijn ze al lang overheen, sedert jaren overheen. Ze zijn geresigneerd nog wat te leven en te werken, doch moeten ze morgen naar den vilder que soit, zij zijn er toe bereid. (Coll. Dordrechtsmuseum, Dordrecht)
Hendrik Willem Mesdag schilderde de bomschuit Prinses Sophie in 1870 op het strand van Scheveningen. De bomschuit is genoemd naar Sophie van Oranje-Nassau. Wilhelmine Marie Sophie Louise (Den Haag, Paleis Lange Voorhout, 8 april 1824 - Weimar, 23 maart 1897), prinses der Nederlanden, prinses van Oranje-Nassau, groothertogin van Saksen-Weimar-Eisenach, was een dochter van koning Willem II der Nederlanden en Anna Paulowna, grootvorstin van Rusland. Sophie was het jongste kind van koning Willem II. Ze kreeg de namen Wilhelmine, naar haar vaders moeder[1], Marie Sophie, naar haar moeders moeder, Louise, naar een tante van haar vader. Sophie had drie oudere broers. (Coll. Artmight.com)
De Belgische schilder Josephus Jodocus Moerenhout (1801-1874) schilderde in 1846 ook de nieuwe renbaan van Scheveningen. In zijn blikveld naar het dorp Scheveningen stond de molen: "De Vriendschap" Rechts tegen de rand van het schilderij, de tent van de hoofdtribune, die op het schilderij van Charles Rochussen de molen verbergt. De in Engelse stijl geschilderde slanke paarden van Moerenhout staan op de renbaan en worden gereed gemaakt voor de start van de race. In de verte is de Oude Kerk van Scheveningen te zien en de koepel van Seinpostduin. Onder het baldekijn met de 4 vlaggen erop, zit waarschijnlijk de koninklijke familie. (Coll. Wikimedia.org)
Salomon Leonardus 'Samuel' Verveer (1813-1876) schilderde de Oude Kerk van Scheveningen vanaf een duintop aan de noordzijde. Op de achtergrond is op het duin de vuurbaak te zien. (Coll. Artmight.com)